Rynek Infrastruktury
Elektroniczny pobór opłat na państwowych drogach krajowych jest obsługiwany przez Firmę Kapsch i obejmuje obecnie około 2 tys. km dróg. Jego zadaniem jest sprawdzanie, czy pojazdy o masie powyżej 3,5 tony, czyli ciężarówki i samochody osobowe z przyczepami płacą za przejazd.
System robi zdjęcia nie tylko samochodom mającym uiszczać opłaty, lecz wszystkim przejeżdżającym pojazdom. Według prawnika Artura Widowczyka system służy inwigilacji. Wzbudziło to wątpliwości Naczelnej Rady Adwokackiej, która przeanalizuje problem. Dokument trafi do generalnego inspektora ochrony danych osobowych i rzecznika praw obywatelskich.
Jednak Kapsch uspokaja kierowców obawiających się o swoją prywatność. Dorota Prochowicz, rzeczniczka operatora systemu viaTOLL wyjaśnia, że podczas przejazdu przez bramownicę kontrolną pojazdy są tylko mierzone i odpowiednio klasyfikowane.
Prochowicz dodaje, że jeśli okaże się, że pojazd nie podlega obowiązkowi płacenia, zdjęcia i wszelkie dane są natychmiast automatycznie usuwane. W ten sposób operator viaTOLL-u dba o przestrzeganie obowiązku płacenia za przejazd przez samochody o większej masie.